Passasjer nummer 1

Kollega og venn Øyvind Horne fikk æren av å bli første passasjer på flyging etter at jeg stod med fersk PPL-A i hånden. Ettersom jeg foreløpig kun har utsjekk på PA-28 ble det en tur i flyklubbens LN-NAR.

Planen var å dra til Rygge for å kjøre noen landingsrunder. Synes det var litt lurt å få på plass noen flere landinger før jeg la i vei på mer avanserte turer. Var litt i tvil om jeg skulle be med meg noen, men da jeg ringte Øyvind var han ikke vond å overtale.

Da vi kom til Kjeller lå skydekket litt lavt nedover mot Oslo og Lutvann, så det var relativt liten aktivitet på Kjeller. Det så imidlertid ut til å lette og etter å ha sjekket METAR ble jeg overbevist om at det var fornuftig å fly.

Ytre OslofjordEtter å ha tanket fulle tanker takset vi ut og tok av på bane 30. I 2000 fot over Lutvann kunne man se at været sydover var bedre. Det var heldigvis den rettningen vi skulle. Over Drøbak åpnet himmelen seg nydelig opp og laget et fantastisk flyvær. Noen bommulsdotter i horisonten, men en perfekt dag for å ha med passassjerer som ikke flyr småfly så ofte som oss flygale. Hva mer kan man be om!

Bane 30 på RyggeVi entret Rygge via Kambo og right downwind på bane 30. Som min PPL instruktør alltid sa når vi skulle fly landingsrunder «den første pannekaken blir sjelden bra». Det stemte også denne dagen! Litt hard landing, men Øyvind er en rolig kar og lot seg ikke skremme. Jeg kjørte 4 landinger til som satt rimelig bra før jeg tenkte at det kanskje var nok når jeg tross alt hadde med passasjer.

Oslo fra syd

Turen tilbake gikk via Oslofjorden, Fornebu og en liten sightsing over Holmenkollåsen med perfekt utsikt over hele Oslo fra høyresiden. Tilbake på Kjeller og bane 30 var det bare å parkere flyet i hangar, vaske vinger for insekter og fylle ut loggbøker. Dette gikk jo bra! Passasjer nummer 1 var fornøyd og det var også fartøysjefen!

Dette innlegget ble publisert i Flyturer. Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.