PFT og G1000

Da var årets PFT og utsjekk på LN-NRO (m/G1000) i boks. Klubb-PFT (periodisk flygetrening) er et tiltak for å redusere risiko for uhell og ulykker. Alle som skal fly klubbens fly som fartøysjef, må gjennomføre en klubb-PFT i løpet avkalenderåret.

NRF stiller også som krav at alle som skal fly klubbens LN-NRO tar et G1000 teorikurs i regi av klubben samt en praktisk utsjekk flyging. Jeg hadde booket dette som en kombinert tur med intsruktør David Chune Von Tangen. Vi hadde store problemer med å få opp hangarporten på grunn av vinterforholdene, men siden det hadde vært mange kanseleringer og lite flyging på oss begge i det siste, var vi ikke særlig interessert i å gi opp.

Etter å ha tanket opp og takset ut til holding Alpha måtte vi stå og vente på en F-16 som skulle ta av før oss. Det var i grunnen synd at ingen av oss hadde et kamera for hånden, for det var en spektakulær take-off. På grunn av all snøen på banen ble det en stor sky av snø som virvlet seg opp bak flyet i det han brakk nesen opp. Normalt så er de ofte klarert i Oslo Approach før take-off og klatrer rett opp og igjennom TMA’en. Vi hørte på radioen og kunne se at han måtte holde seg under 2500fot over Oslo før han fikk klarering videre.

Så var det vår tur. Vi tok selvfølgelig av i samme retning, men hadde ingen sjanse til å ta igjen F-16, så vi satte kursen for Rygge (som var planen uansett) ;-).  På Rygge ble det endel landinger både med og uten motor. Som vanlig ble det også litt holding mens vi ventet på 737’ere fra Ryanair og Norwegian, enten på vei ut eller inn til Rygge.

På vei tilbake ble det å prøve ut litt forskjellige instillinger på autopiloten. Det er litt mer å passe på enn i en konvensjonell cockpit og jeg merket at man fort blir opptatt med instrumenter og lett bruker mindre tid på å se ut, noe som er svært viktig som VFR flyger. Etter en nødlandings øvelse ved Øyeren ble det retur til Kjeller.

Da var årets PFT og G1000 utsjekk i boks og jeg er klar for et nytt og spennende flyår. LN-NRO er en drøm å fly!!

Dette innlegget ble publisert i Flyturer. Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.