Magisk flytur over Oslo

Tryvann

Dagens flytur skulle egentlig ha gått nedover sørlandskysten. Først hadde jeg tenkt meg til Gullknapp utenfor Arendal. Der har jeg kun fløyet over og har lenge kunnet tenke meg å besøke denne stripa. Gullknapp hadde imidlertid anleggsvirksomhet og var kun åpent i helgene. Nå hadde jeg en 4 timers booking, så da var Kjevik det eneste alternativet innen rekkevidde for en C172.

Det var meldt strålende vær denne fredagen. Det viste seg kun å være delvis riktig. Rett over Oslo var det knallblå himmel, men desverre lå det litt skyer visse plasser. Da jeg ankom Kjeller var det ikke mulig å ta av på bane 30 uten å klatre inn i skydekket. Alternativet var å ta av i motsatt retning. Det hadde nok gått uten problemer. Det hadde nok også gått fint og kommet seg til Kjevik (selv om jeg etterhvert fikk høre om en Cub som skulle fra Skien til Kjeller ikke kom seg av gårde grunnet det lave skydekket på Geiteryggen) så var egentlig det store spørsmålet om det var mulig å komme seg tilbake til Kjeller. Selv om det var relativt fint vær over store deler av øst og sør Norge denne dagen, så var det etpar ting som jeg vurderte for risikabelt for å legge ut på denne turen:

  1. Ifølge METAR på ENGM var var kun 1 grad forskjell på duggpunkts temperatur og luft temperatur. Med andre ord, små forandringer kunne gjøre store forskjeller i flyværet.
  2. TAF på på ENGM hadde en mulig BROKEN i noen få hundre fot.
  3. Dagen var fortsatt relativt kort, min booking var litt i knappeste laget og værutsiktene for de neste dagene så også dårlig ut, så sjansen for å måtte gå til en alternativ flyplass og la flyet stå der i dårlig vær over flere dager var relativt stor.

Slik som været etterhvert ble så hadde det nok fint gått ann å fløyet en tur fra Kjeller til Kjevik og tilbake. Som fartøysjef er det imidlertid viktig å gi seg selv store nok marginer slik at man ikke risikerer hverken fly eller folk dersom været skulle bli så ille som man frykter. Derfor ble det isteden en liten tur over Oslo.

Været var definitivt godt nok for en lokaltur og siden jeg skulle ut og reise var dette siste mulighet til en flytur på en god stund.  Været hadde lettet endel og jeg tok av på 30. På departure, meldte jeg en venstre sving via Lutvann, men da jeg hadde svinget mot Lutvann så det veldig tett ut med skyer over Oslo så jeg rettet til Kursen mot Flateby isteden. Jeg fortsatte og klatre og på ca 2500 fot så jeg at det gikk ann å fly litt over og rundt skyene i Oslo områdene og allikevel operere i VFR forhold.

Selv om dette var en runde jeg nå har fløyet noen ganger før, så var noe eventyraktiv over denne flyturen. Det var et fantastisk spill av lys, skyer og Norsk vinter. Magisk!

Dette innlegget ble publisert i Flyturer. Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.